tisdag 23 november 2010

Gravid "krämpor"...

V. 33+2 alltså vecka 34:

Vid varje besök framöver mäter man på de flesta MVC blodtryck och urinprov. Däremellan mäter man ditt blodvärde samt blodsocker. Barnets hjärtfrekvens fortsätter barnmorskan att följa kontinuerligt, med start runt v.25 och fram till förlossningen. Nu kanske du märker att dina ringar inte passar längre, att händer och fötter svullnar, detta beror på att vätska samlas i kroppen. Tänk på att inte förvärra det med att använda åtsittande kläder som bromsar blodflödet. Din kropp har ökat mängden blod med 50 % under graviditetens två första tredjedelar men från vecka 34 håller sig blodmängden konstant fram till förlossningen. Omkring denna vecka är moderkakan fullmogen och därefter börjar den åldras.

Barnet är ca 32 cm långt från huvud till stjärt och vikten ungefär 2,3 kg. Det kan skilja på ljus och mörker. Om solen skulle lysa på magen kommer barnet att bada i ett rött sken. Naglarna på de pyttesmå fingertopparna är vassa. Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Det är för stort att flyta omkring i fostervattnet och rörelserna blir större och långsammare. Ibland kan en del barn fixera huvudet i denna vecka, det vill säga lägga sig tillrätta i bäckenöppningen. Ungefär 3-4% av alla barn lägger sig med stjärten eller benen ned mot bäckenöppningen s.k. sätesbjudning/fotbjudning. Då är det möjligt att en läkare försöker få fostret att vända sig rätt i livmodern, men det sker först i vecka 37 och kallas yttre vändning. Läkaren försöker då genom försiktig massage av buken förmå barnet att göra en kullerbytta i magen. Detta sker i regel på sjukhus under övervakning av mor och barn. Är det tvillingar som ni väntar kanske bara ett av barnen lägger sig med huvudet mot bäckenöppningen, medan syskonet lägger sig intill.

Nu är risken att det börjar kännas mer otympligt än tidigare att gå, det kan vara dags att redan nu planera för efter födseln genom att t ex köpa någon amningsbehå och några amningskläder. Läs mer om vad du bör tänka på när du köper amningskläder.

Vill du förbereda dig mentalt, tipsar vi gärna om boken Att föda som går att läsa mer om i Gravid shop

Liberoklubben - gratis medlemsskap här. Som medlem får du många bra förmånder, mer info
här.

Min V. 34


Ja.. Jag längtar sååå efter min skruttis! Samtidigt som min längtan blandas med en oro inför förlossningen och det kommande livet som mamma.. mamma.. mami, mama. mmmaaamamamamama .. smaka på ordet.. Så fantastiskt.. Mamma!


Ja iallafall, nu ska jag jobba 2 veckor till och det är i grevens tid, känner mig fysiskt inte så fresch alls, jag flåsar o känner mig så himlans tung på jobbet, nu kan jag inte ens ha "acne" stövlarna med sina bekväma bredare klackar i lagom höjd, nope, nu e re timberland skor o stövlar som känns mest fotvänliga. Jag har nog börjat lägga på mig lite nu på sistonde.. alltså mer än tidigare, ökat snabbare lixom.. I dagsläget har jag gått upp 12 KG..wiihaah


Okej, bebis har det trångt därinne kan jag känna nu, det trycker på uppåt neråt och sidorna.. Bebisens ben oknän sparkar o trycker åt högersidan ibland så hårt att det känns som 'n vill ut just där.. Ny känsla är också ett ilande neråt livmodertappen, kanske pga ökade trycket. Idag har jag dessutom haft extra många sammandragningar, jobbigt som tusan, säkert inte jättekul för bebis heller för livmodern drar ju ihop sig o blir stenhård o liten. Ringde faktiskt för första gången in till Bb stockholm och frågade om detta och hon frågade direkt om jag är en person som har lätt att få urinvägsinfektion o det är jag så imorrn ska jag inkomma med u.p.. På måndag ska jag träffa min barnmorska, ska bli lika fantastisk som alltid o lyssna på mitt lilla hjärta, sist sa hon att magen gärna fick växa liiiite snabbare så vi får se. 29 cm var jag då o bebis hjärta låg på 148 sl/m


Min kära man och jag håller på att inreda barn/kontorsrum.. Vi måste banta ner kontorsytan o ordna det gulligt för alla barn. Jag ska fotografera o lägga upp bilder. Hittade en så himla fin matta men lite dyr var den-- 2000:-




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar