fredag 4 februari 2011

Det här med sömn..

Jag tycker det är intressant med alla bebisars olika sömnvanor... Jag har en vän som kom hem från BB med en bebis som sov sex timmar i rad redan första natten och har sedan fortsatt så, eller efter ngn månad sov hennes bebis 8 timmar i streck. Hennes bebis var lite mer vaken om dagarna o käkade mkt då, sov dock ett 4 timmars pass mitt på dagen också så det låter ju trevligt för henne?... Min bebis ha inget som helst mönster ännu.. Förutom att hon helt klart sover lite mer typ nu från 11- 16 kan hon sova ganska mkt.. kanske tillomed från 11/12-17/18 då sover hon 2 längre pass o käkar emellan, framåt kvällskvisten blir hon "vaken" gulletrollet kikar runt, tittar på mamma, vi sjunger o pratar lite, kanske tar ett bad, pappa kommer hem från jobbet full med saknad och hååårda pussar. Sen kanske hon kommer till ro något sådär klockan 22 fast det kan likaväl vara 23 eller 00.. då brukar hon sova 3 timmar åt gången med paus för blöjbyte och amning emellan.. vilket brukar ta 30 - 45 minuter vilket ger mig ca 2,5 timmar att sova till nästa pass..
Trött är man, frågan är hur man gör, man vill ju inte väcka henne om dagarna när hon sover så sött och det är nog för tidigt att börja med sömn-rutiner nu. Längtar efter a
tt sova iallafall 5 timmar i streck ngn natt.. Men det kommer väl. Det finns ju även dom som har det värre, kolik *peppar peppar*, eller helt enkelt bebisar med litet sömnbehov.. även sen när dom växer o blir större..
Vi är nyss hemkomna från en timmes stärkande promenix och jag ska passa på att fixa ngt att äta medans lillskruttefia sover.


Det går inte att maskera med smink hur glåmig, svartringad och finnig jag blir av för lite sömn!
jag gjorde ett försök att sminka mig idag=)



Trött är jag men lycklig vilket man inte riktigt kan tyda på denna bild :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar