fredag 6 maj 2011

tatam..




Lilla prinsessan somnade direkt jag la henne i sin säng idag. Hon hoppade öve sista sovpasset idag som brukar vara runt halv 17 och vara en såddär 20 minuter för att hon ska orka "stå sig" till 20:00 när hon brukar nattas. Hon var pigg och glad hela vägen från 16 till 20 så det verkade ju onödigt med det där sov-passet. Det är väl snart på tiden att det passet försvinner i vilket fall kanske. Nu sover hon ju förmiddag, lunch och 2 ggr eftermiddag o snart firar vi 4 månader så då börjar vi beta ner lite på sömn.

Tjuvstartat har vi gjort med smakportioner;) Jag kunde verkligen inte hålla mig så köpte hem en burk mango som hon får smaska på 2 skedar efter lunchen.. Ingen jättereaktion har det varit på det hela men gott verkar det vara iallafall :) Vi tar det ihop med D-dropparna.
Tänkte börja med sedan att servera pure i små portioner av morot, potatis eller palsternacka som jag tänker ångkoka och därefter köra med stavmixer för att frysa in i mindre portionsbitar a la isbits-hållare (ytterligare ett ord som fallit ur min trötta skalle, vad nu en sådan kan heta)
Det finns ju riktiga barnmatsmaskiner som man kan köppa för dyra pengar 1600 tror jag det kostar, o icke tänker jag pröjsa det i dagsläget så det får bli en sån här enkel fantastisk sak.




Pure Oriental Ångkokare Bambu

Pure Oriental ångkokare av bambu i två våningar.

Idealisk för traditionell asiatisk ångkokning av alla typer av grönsaker, fisk, ris, couscous och dim sum. Ångkokningsprocessen bevarar vitaminer, mineraler och färger. Ångkokaren staplas och används enkelt ihop med stekpanna eller wok som fylls med lite vatten. Recept och instruktioner medföljer (engelska). Före första användning bör hela insatsen blötläggas för att få bort bambulukten.

299 pix, bild ovan..
Tack Zohe för tipset!

Nog om det, solen har skinit idag men jag har kännt mig trött och inte helt kry och då kan det vara ganska tugnt att underhålla en liten bebis samtidigt som man allra helst vill lägga sin tunga huvud på kudden och bara sväva bort i en djup skön sömn. Jag hostar och snorar nu så ja, förkylningen har brytit ut.p Trots detta valde jag att dra fram skurhinken och dammtorka alla golv och ytor för shit vad det blir dammit fort och fy fasiken vad dåligt man mår av att se alla dammiga ytor överallt, då pratar jag inte tussar i hörnen...

Nu är middag i görningen ikväll serverar jag köttfärsbiffar med oliv, feta och tomat till det serveras klyftpotatis och hemmagjord hummus o tzatziki. Mumma. lite sommarinspirerat. Jag längtar något fruktasvärt efter att min käre man ska gå på semester för hur underbart härligt det är att vara mamma och se sin lilla skrutt växa och utvecklas för varje dag är det sjukt tugnt för kropp och själ att göra det så mycket själv. Jag vet att F mår dåligt av att komma hem när hon lagt sig nästan varje dag.. Jobba dubbla jobb gör väl inte saken bättre. Så semester nu tack! Då kommer ju dessutom familj ha semester och förhoppningsvis kunna umgås lite mer.

Nu, åter till matlagningen. Mina fötter skvalpar runt i ett par "baby feet" platsockor, hoppas hoppas det botar mina fötter...
Oj nu vaknar lill-pluttan, fasiken jag tror hon börjar bli lite sjuk hon med, hostihost hör jag därinne..

Ha en fantastisk helg ni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar