fredag 25 mars 2011

Sömn:)


igår sov hon hela dagen, lite här o där:)


Jag tycker ämnet är intressant, jag tyckte i början när hon var spädbarn att det var jobbigt och väldigt skört att prata om det och när någon sa att det fanns bebisar som sov hela natten från dag 1 kände jag mig villig att bjuda min högra arm för att ha det så... Jag blev så lättretlig, stressad så fort frank tappade något i golvet efter att hon somnat så kunde jag ryta "men ta det lugnt"..haha.. för jag behövde verkligen sova, då pratar vi om i snitt 4 timmar i omgångar per natt.. I början cirkulerade hormon som gjorde mig speedad och som fick mig att klara sömnbristen, det var när hormonet dalade. Jesus.
Iallafall, nu sover hon ju 3 timmar åt gången. Vi lägger henne 20 hon vaknar 23,02,05 och 07 alternativt hon somnar 21, 00,03,06 då går vi oftast upp 6 eller morronmyser någon timme i sängen. Nu är min kropp o knopp väldigt nöjd med den här sömnen. Jag kan tom vara glad och pigg även om jag blir sjukligt trött framåt kvällen och är tvungen att svepa minst 2 latte.. Men det funkar för mig och jag är ganska nöjd. Nu kan jag se på det här med sömn som något lite spännande, vänner har berättat att dom la sig en kväll efter att ha haft en bebis klockad på mat var 3e timme så vaknade dom 7 på morgonen efter att ha lagt bebisen 22.. Bara huxflux bestämde sig bebisen att hoppa över nattmålen och att det var mycket skönare att sova istället. Så blir det ju inte för alla men jag tror att snart kommer hon sova 4-5 timmar i streck iallafall för det har hon gjort någon gång. HAH! Ett helt inlägg om det här spännande ämnet, o vet ni vad. På mammagruppen var det det enda vi pratade om..kul? Hur många timmar är din vaken om dagarna, hur långa pass sover din? får du sova på natten? när vände det? Jag tror att största omställningen är sömnen hand i hand med den överväldiga kärleken till barnet.

Det jag skulle komma till är att kroppen vänjer sig, jag älskar att sova och har alltid gjort så när jag tog jobb på bank för några år sedan och var tvungen att gå upp 6 varje morgon började jag planera hur jag skulle kunna tjäna tillräckligt med pengar för att gå i pension inom 10 år alternativt starta eget där jag fick komma och gå som jag ville för gå upp 6 hela livet kändes som tortyr. Så är det väl iof lättare att vänja sig när man har en liten plutt att ta hand om och umgås med på mornarna.

Igår hände något i vårt sovmönster,natten till igår sov hon 2 4 timmars och sen sov hon i princip hela dagen med pauser för mat fram till klockan 16, så jag passade på att tanka sömn och såg för första gången sådär sömnplufsig o luddig ut när jag vaknade mellan varven:) Skönt var det. Idag är allt som vanligt, halvbra natt, glad o pigg tjej o kaffesugen mor.

ska göra mig iordning för efterkontrollen nu.

1 kommentar:

  1. min negrita som ja ska få träffa idag! vet du lizaaa jag har drömt om bianca nu i 2 dagar... hennes leende har fastnat i mitt huvud... vi ses snart:) puss o kram...

    SvaraRadera